اقتصاد

هزینه انتقال سند ملک در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

بعد از پیدا کردن ملک مورد نظر و ایده ال خود ، شما با مرحله جدیدی روبه رو می شوید و آن سند زدن خانه است . در این مرحله با یک سری از هزینه ها مانند هزینه انتقال سند ملک و… روبه رو خواهید شد که بخشی برعهده مشتری و بخشی برعهده فروشنده ملک می باشد. در ادامه این مطلب ما تلاش کردیم شما را در خصوص این موضوع راهنمایی کنیم.

هزینه های جانبی خرید ملک

هزینه های جانبی خرید ملک

به صورت مستقیم و غیر مستقیم خرید ملک هزینه هایی را به خریدار و گاهی اوقات به فروشنده متحمل میشود که بهتر است قبل از وارد شدن در معامله با آن ها آشنایی لازم را پیدا کنید تا با کسری بودجه مواجه نشوید.

این هزینه ها در فرآیند خرید و فروش ملک معمولا شامل موارد زیرمی شود:

  1. هزینه خرید ملک
  2. هزینه انتقال سند
  3. هزینه کمیسیون مشاور املاک
  4. هزینه های مربوط به تعمیرات ملک خریداری شده
  5. هزینه اثاث کشی

برای محاسبه آنلاین عیدی سال ۱۴۰۰ کلیک کنید.

هزینه انتقال سند ملک برعهده کیست؟

هزینه انتقال سند ملک برعهده کیست؟

 پس از توافق بر سر قیمت ملک و نحوه پرداخت وجه آن فروشنده و خریدار باید در یک مشاور املاک یا دفتر خانه حاضر شده و قولنامه بنویسند. قولنامه از لحاظ اعتبار ضعیف است و تنها مشخص می کند که ملکی قرار است به فروش برسد. برای تبدیل این قولنامه به سند نوشته مبایعه نامه الزامی است.

در مرحله بعدی فروشنده باید به دفاتر اسناد رسمی برای شروع مراحل تنظیم سند رسمی مراجعه کند. این مرحله به خریدار ربطی ندارد و مربوط به فروشنده است چون باید مدارک ملک را تحویل دفترخانه بدهد.

در حالتی که ملکی تجاری است در ابتدا باید دفترخانه بدهی آن را چک کند یا اصطلاحاً مفاصاحساب بگیرد یعنی ملک نباید در گرو یا رهن بانک یا ارگان دیگری باشد. پس از دریافت تمامی استعلام ها ، خریدار و فروشنده به دفتر خانه برای امضای سند مراجعه می کنند. 

تقسیم بندی هزینه های تنظیم سند

هزینه‌ های پیش از تنظیم سند شامل هزینه های استعلام ثبت و پرداخت دارایی است که قبل از تنظیم سند انجام می شود که هر دو بر عهده فروشنده است و همچنین لازم به ذکر است  هزینه مالیات انتقال ملک هم باید توسط فروشنده پرداخت شود زیرا که هنوز ملک در مالکیت فروشنده است.

اما در مورد هزینه های مربوط به تنظیم سند قطعی که شامل هزینه حق الثبت و حق التحریر می باشد. این هزینه ها به صورت نصف نصف است که در آن هرکدام از طرفین معامله نیمی از کل هزینه های انتقال را پرداخت می کند.

تقسیم بندی هزینه های تنظیم سند

دیگر هزینه های جانبی خرید ملک بر عهده چه کسی است؟  

از جمله هزینه جانبی دیگری که در طی فرایند خرید یک خانه جدید به هر دو طرف خریدار و فروشنده تحمیل می گردد هزینه کمیسیون مشاورین املاک یا همان کمیسیون بنگاه است. 

برای اطلاعات دقیق تر درباره هزینه انتقال سند ملک کلیک کنید.

سولات متداول

بنچاق چیست؟

بنچاق یک ورق کاغذ با سایز A2 است که در آن مشخصات فروشنده و خریدار، آدرس و تمام هزینه‌هایی که طرفین انجام داده‌اند، در آن آورده می‌شود ، بنچاق پیوست و پیش‌نیاز سند است.
سند، مشخصات جغرافیایی(کجای ایران قرار دارد)، ثبتی(پلاک ثبتی ملک چند است) و هندسی(مساحت ملک چقدر است) ملک را دارد.

تفاوت مبایعه‌ نامه و قول نامه در چیست؟

نام حقوقی قول‌نامه به مبایعه‌ نامه تغییرپیدا کرده است. قول‌نامه، بار حقوقی ندارد و اگر بین دو طرف دعوا ‌‌شود، و به دادگاه مراجعه کنند، قول‌نامه محکمه‌ پسند نیست و شرایط فقهی لازم را ندارد. زیرا اساس قانون ما در ایران فقه است. برای همین قول‌نامه را به مبایعه‌ نامه تبدیل کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا