دسته‌بندی نشده

طرز تهیه شیرینی دانمارکی بدون خمیرمایه

مقدمه

شیرینی دانمارکی یکی از انواع شیرینی خشک می باشد که بسیارخوش طعم و پرطرفداراست و در مهمانی ها و مجالس مورد استفاده قرار میگیرد.علت نامگذاری این شیرینی و تغییر نام شیرینی دانمارکی هرکدام طی وقایعی اتفاق افتاده است که برای اطلاعات بیشتر میتوانید به علت تغییر نام شیرینی دانمارکی مراجعه کنید.. در شیرینی دانمارکی کارگاهی (کارگاه های شیرینی پزی) برای پخت این شیرینی از پودر وانیل ، آب ليمو، تافی كره، کرم دانمارکی و روغن كروسان و… استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم به آموزش طرز تهیه شیرنی دانمارکی بدون خمیر مایه در انواع دستورهای مختلف پخت بپردازیم. شما در این مقاله شما با کاملترین و جامع ترین آموزش را در مورد پخت انواع شیرینی دانمارکی آشنا خواهید شد و نیاز به هیچ منبع دیگری برای آموزش نخواهید داشت.

آنچه درمقاله خواهید خواند:

آموزش شیرینی دانمارکی

همانطور که همه میدانیم شیرینی دانمارکی یکی از انواع شیرینی های خشک است که از قدیم بسیار خوشمزه و پرطرفدار بوده است .این شیرینی بسیار خوش خوراک است و هر عدد متوسط آن 200 کالری دارد. دستور پخت این شیرینی از قدیم ثابت مانده و تغییرخاصی نکرده است مگر در بعضی قنادی ها که در پخت این شیرینی دست به ابتکارهایی زده اند. این نوع شیرینی معمولا در همه نوع مجالس مورد استفاده قرار میگیرد.طرز پخت نه چندان سختی دارد و ان را می شود در خانه هم به راحتی با کمی دقت و به کار بردن فوت و فن های ساده پخت که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد در ادامه نه تنها طرز تهیه شیرینی دانمارکی بدون خمیر مایه را آموزش خواهیم داد بلکه میتوانیم یاد بگیریم قنادی ها چگونه این شیرینی را تهیه می کنند و چه فوت و فن هایی دارند.

علت نامگذاری شیرینی دانمارکی

جالب است بدانید شیرینی دانمارکی از آن کشور دانمارک نیست و به این علت که قنادان اتریشی در کارگاه های شیرینی پزی دانمارک کار میکردند دستور نوعی شیرینی را داشتند که از آن استفاده میشد. قنادان دانمارکی تغییراتی در آن دستور پخت ایجاد کردند این شیرینی با عنوان شیرینی دانمارکی به دنیا معرفی شد. شیرینی دانمارکی شیرینی است کاملا با دستور پخت قدیمی و اصیل که متاسفانه در بسیاری از قنادی ها در دستور پخت ان دست برده و دیگر اصالت خود را از دست داده است درحالی که بسیاری قنادی ها هم وجود دارند که هنوز شیرینی دانمارکی اصیل می پزند.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی

طرز تهیه این نوع شیرینی راحت است و شما می توانید با تهیه چند قلم از مواد ساده و در دسترس و رعایت فوت و فن های ساده این شیرینی را به راحتی در خانه تهیه کرده و نوش جان کنید. در این مقاله میخواهیم طرز تهیه شیرینی دانمارکی با ارد گندم را به شما آموزش دهیم. ابتدا باید خمیرشیرینی را طبق دستور درست کنیم و بعد کرمی که قرار است در خمیر قرار داده و آن را بپیچیم درست کنیم و بعد از آن نکاتی در مورد پیچیدن این خمیر ذکر خواهیم کرد تا یک شیرینی دانمارکی فوق العاده در خانه برای خود بپزید.

مراحل تهیه و پخت شیرینی دانمارکی

مرحله اولدرست کردن خمیر شیرینی طبق دستور
مرحله دومدرست کردن کرم شیرینی طبق دستور
مرحله سومرول کردن خمیرشیرینی طبق اصولی که ذکر خواهد شد.
مرحله چهارمپخت شیرینی به یکی از روشهای ذکر شده.

مراحل تهیه و پخت شیرینی دانمارکی بدون خمیر مایه

پف فراوانی که شیرینی دانمارکی دارد دلچسبی خاصی را به این شیرینی بخشیده است بنابراین برای پخت این شیرینی بدون خمیر مایع میتوانید از خمیر هزارلا , استفاده کنید،یا از ماست در دستور خمیر استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه خمیر شیرینی دانمارکی (بدون خمیر مایه)

ماست پر چرب1/2 پیمانه
روغن مایع1/3 پیمانه
تخم مرغ1 عدد
هل2 عدد
شکر3 قاشق غذاخوری
آرد2.5 پیمانه
بیکینگ پودرنصف قاشق غذاخوری

مواد کرم شیرینی دانمارکی (بدون خمیر مایه)

آرد3/4 پیمانه
شکر1/2 پیمانه
آب1 پیمانه
گلاب2 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه شیرینی :

1)در مرحله اول ما باید خمیر شیرینی را با استفاه از موادی که ذکر شد درست کنیم.آرد و بیکینگ پودر را در ابتدا 3 بار الک میکنیم تا گلوله های آرد از بین برود و سبک شود. حالا تخم مرغ را با هل سبز ساییده شده و بیکینگ پودر خوب با همزن مخلوط می کنیم.در مرحله بعد ماست و روغن مایع را اضافه میکنیم . بعد مخلوط آرد و بیکینگ پودر را که از قبل آماده کرده ایم آرام ارام به این مخلوط اضافه میکنیم. سپس روی خمیر را با نایلون یا سلفون می پوشانیم که خمیر ما خشک نشود.
2) در این مرحله باید کرم و یا شربت شیرینی را آماده کنیم. برای تهیه کرم در این مرحله ابتدا آرد را به مقداری که ذکر شد در ماهیتابه اندکی تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود و سپس برای بار چهارم آن را الک می کنیم (3 بار آرد خام را قبلا تفت داده ایم).سپس مخلوط آب و شکر را به آن اضافه و مدام روی حرارت پایین هم میزنیم.
3) دراین مرحله که مرحله رول کردن یا پیچیدن خمیر است،این کار را زمانی انجام میدهیم که حجم خمیر دو برابر شده باشدو طبق دستورالعمل رول کردن و پیچیدن خمیر که در پایین این مقاله به آن اشاره شده است،بعد از گذاشتن مواد میانی در خمیر، آن را میپیچیم و نیم ساعت پارچه روی آن قرار می دهیم و اجازه می دهیم استراحت کند و سپس در دمای 180 درجه فر نیم ساعت تا 40 دقیقه اجازه می دهیم تا بپزد.اگر میخواهید بدانید شیرینی های دانمارکی در قنادی ها چگونه درست می شوند به طرز تهیه شیرینی دانمارکی به سبک قنادی در پایین توجه کنید.

مواد مورد نیازبرای تهیه خمیر شیرینی دانمارکی

آرد(همیشه بیشتر ازمقدارذکر شده در دستور داشته باشید.)700گرم
شکر160 گرم
تخم مرغ3 عدد
خمیر مایه3 قاشق غذا خوری
کره500 گرم
شیر ولرم1 پیمانه
زعفران دم کرده(می توانید حذف کنید)نصف قاشق غذا خوری
نمک2/ 1 قاشق چایخوری

مواد لازم برای تهیه کرم شیرینی دانمارکی

آرد
85 گرم
شیر
1 پیمانه
شکر
220 گرم
گلاب
1 پیمانه
وانیل1 قاشق چایخوری

درست کردن خمیر شیرینی دانمارکی به سبک قنادی ها

در این نوع شیرینی ما به شما طرز تهیه شیرینی دانمارکی بدون خمیر هزارلا یا بدون استفاده از ماست را آموزش میدهیم.در واقع ما میخواهیم در این آموزش طرزتهیه این شیرینی را با خمیر اصلی به شما آموزش دهیم.
برای آماده کردن خمیر باید در ابتدا شیر، شکر و خمیر مایه را با هم در یک ظرف مخلوط کنید.(در ابتدا مطمئن شوید که خمیر مایه شما زنده و فعال باشد بنابراین اگر مطمئن نیستید میتوانید قبل از شروع کار مقداری خمیرمایع را در مخلوط آب و شکر به مدت ده دقیقه قرار دهید تا از فعال بودن آن اطمینان حاصل کنید.) سپس این مخلوط را به مدت ده دقیقه در جای تقریبا گرم مثل داخل فر یا کابینت قرار دهید تا عمل بیاید. زمانی که روی مخلوط کف تشکیل شد خمیر مایه عمل آمده و شما می توانید از آن در تهیه خمیرتان استفاده کنید.
تخم مرغ ها و زعفران را به این مخلوط اضافه کنید. و تا حدی هم بزنید که با هم خوب مخلوط شوند .سپس ارد را 3 ار الک کرده و به صورت مرحله ای اضافه کنید. و اضافه کردن ارد را تا حدی ادامه می دهیم که خمیر به دست نچسبد آرد بیش از اندازه باعث خشکی شیرینی میشود و شیرینی لطافت خود را از دست می دهد.حال خمیر را در داخل پلاستیک رول میکینم به مدت نیم ساعت در یخچال استراحت می دهیم.بعد از نیم ساعت دوباره خمیر را با وردنه اف کرده و مجددا در خلاف جهت قبل رول میکنیم و مجددا نیم ساعت در یخچال قرار می دهیم.این کار باید 3 مرتبه تکرار شود . در مرحله اخر نوبت استفاده از کرم و پیچیدن خمیر است. در این مرحله هم بهتر است مجددا در یخچال خمیر را استراحت بدهیم تا وارد مرحله پخت شویم.

کرم شیرینی دانمارکی خانگی

در این فاصله که خمیرمان در یخچال استراحت می کند، میتوانیم کرم شیرینی را طبق مقادیر لازمی که در بالا گفته شد، درست کنیم.

شیوه درست کردن کرم شیرینی دانمارکی خانگی

در این روش آرد و شیر را به مقدار های ذکر شده باهم مخلوط میکنیم و روی حرارت ملای هم میزنیم تا کاملا یکدست شوند(اگر بخواهیم از نشاسته استفاده کنیم باید آن را در آب سرد حل کنیم.تا گلوله نشود).وقتی مواد به غلظت مورد نظر رسید حرارت را خاموش کرده وانیل و گلاب را به مخلوطمان اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم.اگر میخواهید طعم بهتری داشته باشد از پودر هل هم به دلخواه می توانید استفاده کنید. این مخلوط را باید مدام هم بزنیم و لحظه ای به حال خودش رها نکنیم.این کار را تا جایی ادامه میدهیم که کرم کش دار و غلیظ شود.سپس حرارت را خاموش میکنیم و اجازه میدهیم خنک شود.برای همین روی آن را می پوشانیم تا هوا وارد آن نشود وصبر میکنیم تا کرم سرد شود.

تهیه کرم شیرینی دانمارکی آماده از قنادی ها

دستور و مواد لازم ذکر شده در بالا برای تهیه کرم شیرینی دانمارکی خانگی است اگر بخواهیم کرم قنادی تهیه کنیم باید از کرم آماده پاتیسر استفاده کنیم.

طرز پیچیدن شیرینی دانمارکی یا رول کردن

بعد از طی تمام مراحل بالا ودو برابر شدن حجم خمیرتان باید آن را روی یکی سطح صاف پهن کرده و وردنه کنید این کار را تا جایی ادامه دهید که قطر خمیر به 5 میلی متر برسد. اطراف خمیر را با چاقو برش دهید تا به شکل یک مستطیل دربیاید. حال کرمی که سرد شده است را کم کم روی خمیر میریزیم و با قاشق روی تمام سطح خمیر پخش میکنیم. مقدار کرم مورد استفاده در داخل شیرینی سلیقه ای است.در مرحله بعد شروع به رول کردن خمیر کنید و تا سه رول این کار را انجام دهید و بعد از 3 رول آن را برش دهد. و دوباره برای باقی خمیر این کار را تکرار کنید. خمیر های رول شده را با یک کارد یا کاردک به قسمت های 5 سانتی تقسیم کنید. این برش ها میتوانند تا 7 سانت(برای شیرینی دانمارکی) ایجاد شوند. دقت داشته باشید که این برش ها هم اندازه باشند.

طرزتهیه مواد رومال شیرینی دانمارکی

بعد از برش خمیر به اندازه های 5 تا 7 سانتی در صورت دلخواه برای ظاهر بهتر شیرینی می توانید از مواد رومال استفاده کنید. به این صورت که یک تخم مرغ کامل را با 3 قاشق غذاخوری کنجد ویک قاشق چایخوری وانیل مخلوط کرده و قبل از پخت شیرینی ها را با این مخلوط رومال کنید. البته میتوانید برای براق شدن بیشتر شیرینی بعد از خروج از فر از عسل رقیق شده برای رومال آنها استفاده کنید.

پخت شیرینی دانمارکی

پخت شیرینی دانمارکی بسته به نوع تجهیزاتی که در اختیار شماست به 3 روش ممکن است.

پخت شیرینی دانمارکی در فر و ماکروفر

برای پخت شیرینی دانمارکی در فر و ماکروفر یکسری باید رعایت کنیم. در ابتدا برای قرار دادن شیرینی در سینی فر کف آن را چرب کنید یا کاغذ روغنی قرار دهید. روی کاغذ هم لازم است مقداری چرب شود تا شیرینی ها بعد از پخت براحتی جدا شوند. لازم است شیرینی ها را با فاصله بچینید. در این مرحله هم نیم ساعت باید شیرینی ها استراحت داده شوند. در این مدت فر را با 180 درجه حرارت گرم کنید. بعد از استراحت نیم ساعته خمیر انها را به مدت 20 تا 30 دقیقه در فر قرار دهید تا پخته شوند. و بعد انهارا از فر خارج کنید و اجازه بدهید تا خنک شوند وسپس در صورت دلخواه طبق دستور بالا انها را رومال کنید.

پخت شیرینی دانمارکی در توستر

شیرینی دانمارکی را در توستر هم می توان پخت دمای توستر باید 150 درجه سانتی گراد باشد و برای طلایی شدن شیرینی ها باید پنج دقیقه آنها را گریل کنید.

پخت شیرینی دانمارکی درماهیتابه

یکی از ویژگی های جالب این شیرینی توانایی پخت آن برای کسانی است که به فر و یا ماکروفر دسترسی ندارند. در این روش میتوانند از ماهیتابه دو طرفه استاده کنند و در زیر آن شعله پخش کن قرار دهند. به این صورت که در ابتدا شعله پخش کن باید داغ شود و سپس ماهیتابه روی آن قرار داده شود. به مدت 30 دقیقه شیرینی ها خواهند پخت و بعد از آن برای طلایی شدن روی شیرینی تابه را برگردانید.
در ادامه بحث انواع شیوه های پخت شیرینی دانمارکی یا گل محمدی را آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر هزارلا

یکی از روش های جدید پخت شیرینی دانمارکی که البته این روش پخت اصیل نیست پخت ه وسیله خمیر هزار لاست. خمیر هزار لا برخلاف خمیر سنتی شیرینی دانمارکی خمیر مایه ندارد.این روش پخت همانطور که در بالاتر ذکر شد روش خوبی برای کسانی است که میخواهند این شیرینی را بدون خمیر مایع درست کنند.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی با بیکینگ پودر

این نوع روش پخت همان روش پخت شیرینی دانمارکی بدون خمیر مایه است که دستورش در بالا ذکر شد.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی پنیری

شیرینی دانمارکی پنیری یکی از انواع شیرینی دانمارکی است که بسیار خوش طعم است و توصیه می کنیم یکبار آنرا امتحان کنید. مواد لازم برای شیرینی دانمارکی پنیری به این صورت است:
پنیر خامه ای ۲/۳ پیمانه
خامه ترش ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۲ قاشق غذاخوری
مواد پنیری
لیموترش
وانیل ۱/۲ قاشق چای خوری (اسانس وانیل یا وانیل مایع)

طرز تهیه شیرینی دانمارکی با ماست بجای خمیر مایه

استفاده از ماست درشیرنی دانمارکی باعث می شود شیرینی ترد تری داشته باشیم به این صورت که در دستوری پختی که گفته شد شیر را نصف کرده و بجای نصف شیر ماست اضافه میکنیم.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی شکلاتی

برای تهیه نوع شکلاتی این شیرینی بهتر از نیمی از آرد را کم کرده و بجای آن از پودر کاکائو استفاده کنید.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی شکری

در این نوع شیرینی دانمارکی تفاوت با نوع معمولیمواد رومال است که بجای مواد ذکر شده در بالا از شکر برای رومال کردن آن استفاده می کنیم.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی بازاری

پخت شیرینی دانمارکی بازاری دارای فوت و فن های خاصی است که طعم آنرا از شیرینی دانمارکی خانگی متفاوت می سازد.

فوت و فن های پخت شیرینی دانمارکی خانگی

میتوانید بجای کره از یک پیمانه روغن مایع استفاده کنید.
نوع آرد مورد استفاده در پخت شیرینی دانمارکی بهتر است این آرد از نوع آرد شیرینی پزی باشد . معمولا در پخت انواع شیرینی از آرد شیرینی پزی استفاده می کنند. زیرا این آرد ها گلوتن کمتری دارند و سبک ترند بنابراین برای شیرینی پزی مناسب ترند.

سوالات متداول

آیا می شود درپخت شیرینی دانمارکی بجای کره از روغن استفاده کرد؟

پخت این نوع شیرینی با کره باعث نرم شدن بافت و لذیذ شدن مزه آن می شود.
به همین دلیل باید از تافی كره که کره مخصوص شیرینی دانمارکی است استفاده کنیم.

ایا می شود شیرینی دانمارکی را بدون استفاده از خمیرمایه درست کرد؟

بله اما یکی از ویژگی هایی که در مزه فوق العاده این شیرینی بسیار موثر بوده است این است که این شیرینی دارای پف فراوانی است که فقط با وجود خمیر مایه حاصل می شود.

آیا شیرین دانمارکی اختصاص به کشور دانمارک دارد؟

خیر. اینکه بعضی فکر می کنند شیرینی دانمارک به خاطر نامش متعلق به دانمارک است تصوری اشتباه است. درکارگاه های شیرینی پزی دانمارک کارگران اتریشی کار میکردند که نوع خاصی شیرینی فرانسوی می پختند شیینی پز ای دانمارک دستور پخت این شیرینی ها را به روش خود تغییر دادند و ان را به کشورهای دیگر معرفی کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا