دسته‌بندی نشده

مجوز حمل سلاح کمری برای افراد عادی

در ایران خرید و حمل سلاح کمری دارای قوانین مشکلی است. بعضی از افراد به واسطه شغلی که دارند مجاز به استفاده از اسلحه هستند. البته حتی افراد نظامی مجاز به استفاده از اسلحه در هر موقعیتی نیستند بلکه برای استفاده از آن قانون این افراد را نیز درگیر محدودیت هایی کرده است برای مثال تنها زمانی که در موقعیتی قرار میگیرند که جانشان در خطر است مجازند که از اسلحه استفاده کنند. در غیر این صورت طبق قانون به کارگیری سلاح مجازات خواهند شد. قوانین زیاد و متنوعی در مورد حمل سلاح گرم و سرد در ایران وجود دارند که ما در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه اما جامع به این موضوعات بپردازیم. شما با خواندن این مقاله نیاز به هیچ منبع دیگری برای شناخت قوانین حمل سلاح ندارید.

مجوز حمل سلاح کمری برای افراد عادی

مطالبی که در مورد آن قرار است صحبت کنیم:

حمل سلاح گرم و مجازات حمل سلاح گرم

در ایران حمل سلاح گرم برای افراد عادی ممنوع است برخلاف سایر کشور ها مثل ایالت متحده. در ایالات متحده، حمل اسلحه مخفی در انظار عمومی در تمام 50 ایالت قانونی است. ولی این بدان معنا نیست که آنها قانونی برای حمل اسلحه ندارند. بلکه در ایالت متحده همانطور که میدانیم استاندارد ها و فرآیند ها متفاوتند.، این ایالت ها اغلب متقاضیان را ملزم به گذراندن یک بررسی سوابق جنایی، آموزش کامل ایمنی، اموزش کامل تمرینات تیراندازی با شلیک مستقیم و اقامت در ایالت می کنند. بسیاری از این ایالت‌ها همچنین به مجریان قانون این اختیار را می‌دهند که به افرادی که امنیت مردم را به خطر می اندازند و برای آنها هستند، مجوز ندهند.. این قوانین مالکیت مسئولانه اسلحه را ترویج می‌کنند و تضمین می‌کنند که استانداردهای اصلی ایمنی عمومی زمانی که افراد در مکان‌های عمومی اسلحه‌های مخفی حمل می‌کنند حفظ می‌شوند. اما در کشورمان ایران این آموزش ها فقط مخصوص افراد نظامی و یا افرادی است که نوع شغل آنها همراه داشتن اسلحه را ایجاب می کند.

مجازات حمل سلاح گرم چیست

در قانون کشور عزیزمان ایران مجازات حمل سلاح گرم بسته به نوع سلاح و دارا بودن یا نبودن مجوز آن متفاوت است. همانطور که گفتیم در کشور ما افراد عادی مجاز به استفاده از سلاح گرم نیستند و نیروی انتظامی که وظیفه حفظ امنیت جامعه و مردم را بر دوش دارد تنها مجاز به استفاده از آن است. سوالی که گاهی برای مردم پیش میاید در مورد مجوز حمل سلاح کمری برای بسیجیان می باشد.در کشور ما اعضای بسیج بخشی از سپاه پاسداران محسوب می شوند. بنابراین در مورد مجوز حمل سلاح بسیج میتوانیم بگوییم که مانندمجوز سلاح سپاه این اعضا اگر آموزش های لازم را درمورد نحوه استفاده و بکارگیری سلاح دیده باشند و یا درسمت های ضابط دادگستری باشند یا از طرف فرماندهانشان ماموریت هایی به آنها محول شده باشد، مطابق ماده ۱۳ قانون به کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح مصوّب ۱۳۷۳.۱۰.۱۸مجلس شورای اسلامی‌ می توانند باخود سلاح حمل کنند. اما درصورتی که از سلاح استفاده کنند ولی به دلایلی شخص یا اشخاص بی گناهی مجروح وند مطابق قانون ه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌می‌باشد و جرایم
خاص نظامی و انتظامی این نیرو برابر بند ۲ ]ماده ۱ [قانون مجازات‌]جرایم‌[نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصوّب ۱۳۷۱.۵.۱۸ در دادگاههای نظامی‌ به جرمشان رسیدگی می گردد.

و اما در مورد سلاح سرد در ابتدا باید بدانیم که دو نوع سلاح وجود دارد : سلاح گرم و سلاح سرد

طبق تعریف قانون ، سلاح سرد هر ابزار و وسایل تیز و برنده ایست که در صورت اصابت منجر به صدمه جسمی از جمله پارگی، خونریزی و یا از کار افتادن اعضا چه به صورت موقت چه دائم و در نهایت هر موردی که باعث آسیب جسمی و یا فوت افراد میگردد و برخلاف سلاح گرم هیچگونه صدا و حرارتی ندارد. مثل: چاقو، قمه، پنجه بوکس، باتون (باتوم) و لوازمی از این دست . همچنین طبق قانون از سلاح سرد نیروهای مسلح برای نبرد تن به تن استفاده می کنند.درمورد سلاح گرم میتوان گفت که می تواند به تمامی آسیب های گفته شده منجر شود اما این اتفاقات همراه با ایجاد گاز و حرارت رخ می دهد.

مجازات حمل سلاح گرم کلت

گفتیم که مجازات حمل سلاح بسته به نوع آن متفاوت است.براساس ماده 6 قانون مجازات قاچاق اسلحه هرکس بدون مجوز و به صورت غیر قانونی سلاح سرد یا گرم بسته به نوع آن (مثلا کلت) حمل کند محکوم به حبس تعزیری است که مدت آن 91 روزمی باشد که بسته به نوع و شدت جرم می تواند تا 10 سال ادامه پیدا کند. برای اینکه بداینم مجازات حمل انواع سلاح گرم چیست ابتدا باید انواع آنرا بشناسیم.

انواع سلاح گرم

سلاح جنگی و یا شکاری که هم جزو سلاح گرم و هم سرد محسوب می شود.
سلاح های آموزش دهنده و بیهوش کننده
مواد محترقه ، اشک آور و آتش زاو…
شوکر ها و سلاح های میکروبی و شیمیایی
سلاح های لیزری که جزو سلاح های گرم محسوب می شوند.

خرید کلت کمری با مجوز در ایران

خرد اسلحه و نگهداری آن به یکی از چالشهای بزرگ در جهان تبدیل شده است . هم اکنون بسیاری از کشور ها درحال بروزرسانی قوانین خود در این زمینه هستند. بهرحال ممکن است یکسری افراد بدلیل موقعیت خاص خود نیاز به همراه داشتن اسلحه داشته باشند.مانند قضات،نیروهای امنیتی،پلیس که این افراد در ایران مجوز حمل اسلحه را دارند.بدیهی است که این افراد شرایط خاصی از نظر شغلی دارند. و همین شرایط خاص داشتن اسلحه را ایجاب می کند.

قانون حمل سلاح در ایران

طبق جدول زیر در ایران قوانین حمل سلاح براساس نوع سلاح متغییر می باشد.

نوع جرممجازات
قاچاق سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن
6 ماه تا 2 سال
قاچاق سلاح گرم سبک غیرخودکار، مهمات یا قطعات مؤثر آن
2 تا 5 سال
قاچاق سلاح گرم سبک خودکار، مهمات یا قطعات مؤثر آن
5 تا 10 سال
قاچاق سلاح گرم نیمه‌سنگین و سنگین، مهمات یا قطعات مؤثر آن
10 تا 15 سال
خریداری و حمل غیر مجاز سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن
91 روز تا 6 ماه حبس ، 10 تا 20 میلیون جزای نقدی
خریداری و حمل غیرمجاز سلاح گرم سبک غیرخودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن
6 ماه تا 2 سال حبس ، 20 تا 80میلیون جزای نقدی
خریداری و حمل غیر مجاز سلاح گرم نیمه‌سنگین و سنگین، قطعات مؤثر یا مهمات آنها
2 تا 5 سال حبس
خریداری و حمل غیر مجاز سلاح گرم نیمه‌سنگین و سنگین، قطعات مؤثر یا مهمات آنها
5 تا 10 سال حبس
قاچاق و ساخت و مونتاژ مواد رادیواکتیو یا میکروبی
25 تا 30 سال حبس
قاچاق و ساخت و مونتاژ مواد ناریه یا منـفجره غیرنظامی
5 تا 10 سال حبس و جزای نقدی
قاچاق و ساخت و مونتاژ گازهای بی‌حس‌کننده، بیهوش‌کننده و اشک‌آور
2 تا 5 سال حبس
قاچاق و ساخت و مونتاژ مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها)
6 ماه تا 2 سال
خرید و حمل مواد رادیواکتیو یا میکروبی12 تا 25 سال حبس
خرید و حمل مواد منفجره نظامی یا شیمیایی
2 تا 5 سال حبس
خرید و حمل مواد ناریه یا منفجره غیرنظامی
6 ماه تا 2 سال و جزای نقدی
خرید و حمل گازهای بی‌حس‌کننده، بیهوش‌کننده و اشک‌آور
6 ماه تا 2 سال
خرید و حمل مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها)91 روز تا 6 ماه
قانون حمل سلاح در ایران

هرکس به صورت غیر قانونی تعمیرات سلاح را انجام دهد، بسته به نوع سلاح دو حکم دارد:

سلاح گرم جنگی : حبس تعزیری شش ماه تا سه سال

سلاح شکاری : جزای نقدی 5 تا 10 میلیونکسانی که سلاح شکاری دارند باید حتما برای حمل آن مجوز داشته بشند در صورتی که تاریخ مجوز گذشته باشد باید سریعا آنرا تمدید کنند چرا که جریمه آن یک تا دو میلیون می باشد.

هرکس قسمت های مختلف یک سلاح را تغییر دهد و یا شماره آن را جعل کند به جزای نقدی 2 تا 8 میلیون محکوم می شود.

مجازات حمل اسلحه کلاشینکف

اسلحه کلاشینکف جزو محبوب ترین سلاح های تهاجمی است با اتش تحت اختیار که به نام سازنده آن میخائیل تیموفویچ کلاشنیکُف نامگذاری شده است. علت محبوبی این اسلحه قدرت و دوام بالای آن در عین تولید کم هزینه و سهولت استفاده و نگه داری از آن است.

مجازات حمل و نگهداری کلاش چی هستش؟ مجازاتش حبس و یا جزای نقدی می باشد

سلاح سرد جنگی یا شکاری یا مهمات آن دارای 91روز تا 6 ماه حبس و یا پرداخت 10 تا 20 میلیون جریمه نقدی می باشد.

سلاح گرم که سبک وغیر خودکار باشد و همچنین قطعات موثر و یا مهمات آن دارای مجازات 2 تا 5 سال حبس می باشد.

سلاح گرم که شامل سلاح سنگین و نیمه سنگین است دارای مجازات 5 تا 10 سال حبس می باشد.

تبصره: اگر در موارد بالا جرم در بیش از یک قبضه انجام شده باشد، مجازات تشدید خواهد شد.

نگهداری اسلحه شکاری بدون جواز

درمورد مجازات تفنگ شکاری بدون مجوز میتوانیم بگوییم اسلحه های شکاری و سلاح های سرد غیر جنگی و غیر شکاری در صورتی نگه داریشان جرم است که حمل انها به قصد ضرب و جرح بوده باشد. مجازات نگهداری اسلحه شکاری بدون مجوز زندان و جریمه نقدی است.

مجوز حمل سلاح برای افراد عادی

چه کسانی مجوز حمل سلاح کمری دارند

برای گرفتن مجوز حمل سلاح گرم و یا سرد برای افراد عادی لازم است فرد معرفی نامه ای به جهت اخذ جواز به پلیس ارائه شود این کار طبق تفاهم نامه ای که بین افراد و نهادها و نیروی انتظامی است انجام می شود .بنابراین به وسیله تفاهم نامه ای که بین پلیس و افراد شکل میگیرد مجوز حمل سلاح برای افراد عادی صادر می شود.

نمونه مجوز حمل سلاح کمری(عکس جواز اسلحه)

وکیل مجازات حمل سلاح گرم

در این موارد کمک خواستن تنها از یک وکیل کافی نیست بلکه باید شخصی را با عنوان وکیل مجازات حمل سلاح گرم پیدا کنیم که کار مشکلی است.اما برای اینکه متوجه شویم کدام یک از وکلا در این رتبه و جایگاه قرار دارند قطعا معیارهایی وجود دارد:

اول اینکه وکیل مجازات حمل سلاح گرم قطعا در درجه اول یک وکیل پایه یک دادگستری است.

دوم اینکه وکیل مجازات حمل سلاح گرم، قطعا با دانش سلاح و حقوق آن به صورت تخصصی آشناست.

سوم اینکه باید سوابق این وکیل را در این حوزه بررسی کنیم تا به میزان تسلط او پی ببریم.

چهارم اینکه وکیل مجازات حمل سلاح گرم که سابقه و تسلط زیادی دارد باید فن بیان خوبی هم داشته باشد.

مورد پنجم اینکه نظم برای یک وکیل مجازات حمل سلاح گرم بسیار معیار پر اهمیتی است.

مورد ششم اینکه وکیل مجازات حمل سلاح گرم با تمامی روند ها و پروسه های کیفری آشناست.

و مورد هفتم اینکه وکیل مجازات حمل سلاح گرم باید با مواردی چون نامه های اداری، لایحه نویسی و تنظیم دادخواست و… اشنایی باشد. و ویزگی های اخلاق حرفه ای برجسته ای داشته باشد. مانند رازداری و امانت داری و…

مجوز چه سلاح هایی در ایران برای افراد عادی صدر می شود؟

یکسری سلاح های کمری مثل کلت و کلت کمری و…

برای داشتن و حمل سلاح به چه نحوی مجوز بگیریم؟

اول باید تفاهم نامه ای بین شما و پلیس تنظیم شود.

چجوری میشه مجوز حمل سلاح سرد و سلاح گرم کلت رو گرفت؟

باید طبق قوانین کشور اول جوز سلامت جسم و اخلاق و روان را بگیریم تا اطمینان حاصل شود که از سلاح گرم در جهت درست استفاده میکنیم.که این مجوز را سازمان اسلحه و مهمات ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از تایید سلامت شما صادر می کند.مجوز سلاح سرد را نمیتوان گرفت.چرا که حمل سلاح سرد و ایجاد مزاحمت برای افراد و خودنمایی با آن داری مجازات 6 ماه تا 2 سال حبس و 74 ضربه شلاق می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا